Az igazság az, hogy a demokrácia egyre inkább áldozatává válik saját relatív normativitásának. Norma, hogy egy demokráciában a többségi akaratnak kell politikailag érvényesülnie. Relatív, hogy mit értünk többségi akaraton. Jogilag – a belső vagy külső hatalmi elit valamely része által – bármikor meg lehet akadályozni egy demokratikus folyamat érvényességét. Ha például egy választás nyertesével szemben a vesztesek többséget tudnak kiállítani, akkor ők fognak kormányt alakítani. Erre a közelmúltból több bizonyíték van Európa-szerte. Ami pedig legutóbb Romániában történt, hogy az alkotmánybíróság leállította a választási folyamatot, lényegében az általános akarat felszámolása, a román szuverenitás hiányának a jele. A demokrácia paradoxonja, hogy a többségi akarat nem számít.
Az igazság az, hogy valamikor számított az igazság. De amióta a valóság csak konstrukció, a vallásháborúk idejére emlékeztető hitvilágban él sok közösségi médiás ember. Öngerjesztő és önmagába záródó világot alakítanak ki maguk körül, amelyben elvész a „valakinek igaza van” és a „mi az igazság” közötti különbségtétel. A hazugság bele van kalkulálva a modern politikai cselekvésbe, mert mind a politikus, mind a nép elvész a napi villámretorikai megnyilvánulások manipulált zuhatagában. Vallási felekezetek helyett politikai felekezetek állnak egymással szemben, a végeredmény ugyanaz lehet, mint négyszáz éve: háború, káosz, félelem és zavarodottság.
Fundamentálisnak szokták nevezni azt az igazságformát, amelynél a politikát a nem relativizálható kinyilatkoztatott vallási törvényekre alapozzák, sőt a mindennapi életet szabályozó törvények azonosak a vallási előírásokkal. A politika igazságtartalmát a vallási törvények politikai alkalmazása garantálja. Ez persze nem zárja ki a hatalmat irányítók közti belső harcokat, konfliktusokat, amit azzal lehet kioltani, ha a vallási vezető egyben a világi hatalom feje is. Ennek az igazságformának az az előnye, hogy az igazságot, a hitet és a törvényt egységben látja, és ezt alkalmazza, ha tudja.